Józsefváros lehet a jó példa

2009. október 27.
a a a
A józsefvárosi erőszakmentes iskola programot mutatta be az október 16-i MTV Híradója, mint lehetséges pozitív példát a közoktatási intézmények és döntéshozók számára.

Józsefvárosban elsőként az országban már 2008 őszén elindult egy átfogó pedagógiai program az iskolai erőszak megelőzésére. A mára országossá vált problémát most a Parlamentben is tárgyalják a közoktatási törvény módosításáról szóló vita keretében és az ombudsman jelentésének hatására.

Szabó Máté, az állampolgári jogok biztosa egy hivatalból kezdeményezett átfogó vizsgálat eredményéről számolt be az október 26-án rendezett gyermekjogi konferencián. Állásfoglalása szerint több pénzügyi forrást kell szánni a probléma kezelésére. Az ombudsman felhívta az oktatási miniszter figyelmét, az elmúlt években leépített iskolapszichológus hálózat újjáépítésének szükségességére, a pedagógusok továbbképzésének minél szélesebb körű biztosítására, és a pedagógus-alapképzés olyan tartalmú kiegészítésére, amely a jövőben a jelenleginél jobban segítheti az iskolai erőszak megelőzését és a konfliktusok eredményes kezelését.

A Parlament által most tárgyalt, eddig ismert törvényjavaslat lényege, hogy lehetővé tenné, hogy a közoktatási intézmények szervezeti és működési szabályzata kiegészüljön azokkal a rendelkezésekkel, amelyek megtartása kötelező azokra, akik belépnek az intézménybe, az a szülő vagy gyám, aki a közoktatási intézmény területén botrányt okoz, 150 ezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Kocsis Máté szerint ez a törvényjavaslat azonban aligha oldja meg az iskolai erőszak problémáját, házirenddel és pénzbüntetéssel nem lehet az iskolai erőszakkal szemben felvenni a harcot. Mint azt a témával foglalkozó MTV Híradója is bemutatta, Józsefvárosban működik egyedül az országban olyan pedagógiai program, az ún. Erőszakmentes Iskola Program, amely igyekszik komplexen kezelni az iskolai agresszió megfékezését. A Józsefvárosi Önkormányzat a tavalyi tanévben Kocsis Máté javaslatára indította el önerőből a programot, amelynek végrehajtásához a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete is csatlakozott.

A program modell-értékű lehet más települések számára is, hiszen a fenntartó (önkormányzat) - a pedagógusok- a diákok- a szülők és a szakmai szervezetek teljes összefogásán alapul. Ez a hármas egység azért nagyon fontos, mert ahogy arra a legfrissebb kutatások is intenek: az iskolai erőszakkal kapcsolatban az egyik legnagyobb probléma épp az, hogy a felnőttek szeme előtt rejtve marad. A program erénye az is, hogy nem önmagában a problémás gyereket próbálja kezelni, hanem a gyermekeket csoportban foglalkoztatja, az egészséges, erőszak nélküli csoportidentitást alakítja ki. Arra tanítják a diákokat, hogy az erőszak nem lehet elfogadott csoportnorma, és ők maguk is kontrollálják társaik viselkedését. A másik fontos célja a programnak a pedagógus és a szülő kapcsolatának, együttműködésének erősítése, és érzékenységük növelése az iskolai erőszakról árulkodó jelek iránt.

A program tavalyi beszámolóját követően döntött úgy a józsefvárosi képviselő-testület, hogy az idei tanévben is folytatja a küzdelmet az iskolai erőszak ellen. A foglalkozások jelenleg is tartanak az érintett iskolákban, sőt a „tantervet” idén már az iskolák egyedi igényeihez szabták, több foglalkozás beépült a diákok tantervébe is.

Hírkép galéria

Az oldalon megjelenő hírekhez tartozó képek gyűjteménye.

Program