Search
Calendar

2020-11-10

Napirend előtti felszólalás

← Vissza

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak!

A koronavírus-járvány egész Európában felszálló ágban van, látjuk a hírekben, halljuk a híradásokban, egyre több a fertőzött, és egyre több a kórházi kezelésre szoruló, és sajnos egyre több a halálos áldozat is. A világon a fertőzöttek száma elérte az 51 milliót, az elhunytak száma pedig a másfél millióhoz közelít. Mivel a járvány terjedése felgyorsult, az egészségügyi rendszer több országban is a végsőkig leterhelt, a kapacitásai határánál jár. Ausztriában már másfélszer annyi az egymillió főre jutó fertőzött, mint minálunk, nyugatabbra még ennél is rosszabb a helyzet. Ausztria több kórháza is kapacitásproblémával küzd, ugyanis két hét alatt megduplázódott a kórházban kezelt betegek száma.

A nemzetközi kitekintést azért is érdemes megtennünk, mert a tavaszi tapasztalatok is azt mutatták, hogy ami tőlünk nyugatabbra bekövetkezik vagy bekövetkezett, az nagy eséllyel nálunk is bekövetkezhet.

Éppen ezért helyeseljük, hogy a kormány az osztrák mintát követi, a védekezés lépései az osztrák minta szerint valósulnak meg. De említhetnénk a belga egészségügyi rendszert is, ez már október közepén kritikus állapotba került, főleg ami az intenzív ellátást illeti.

A V4-es országok tekintetében sem jobb a helyzet, Lengyelországban és Csehországban, illetve Szlovákiában is egyre nehezedik a terhelés, ami az egészségügyi szektort éri. A szlovák szomszédainknál az egészségügyi személyzet hiánya jelenti az egyik legnagyobb problémát.

A járvány egyre irányíthatatlanabb terjedése miatt szinte minden ország drasztikus intézkedéseket hozott. Franciaországban a lakosság csak alapos indokkal hagyhatja el az otthonát, kijárási korlátozás van 0-24 órában. Belgiumban kijárási tilalom van, Németországban pedig egy hónapra bezártak szinte mindent. Ausztriában ami számunkra fontos, nemcsak a szomszédos ország mivolta vagy a méretközelség szempontjából is, hanem a védekezés azonossága vagy hasonlósága szempontjából is a hét elejétől rendkívüli szigorítások léptek életbe. A profi sportok kivételével betiltottak minden rendezvényt, a hotelek sem fogadhatnak vendégeket, és éjszakai kijárási tilalom van. Az azt megszegőket közel félmillió forintnak megfelelő euróra büntetik.

A járvány második hulláma miatt több ország ismét bevezette a rendkívüli jogrendet, ahogy arra igazságügyi miniszter asszony is utalt. Sőt, vannak olyan országok, ahol tavasz óta életben van a kihirdetett veszélyhelyzet. Németországban például március 25e óta széles körű rendeletalkotási jogköre van a szövetségi kormányzatnak, és az egészségügyi miniszter is külön rendeletalkotási lehetőséget kapott, amellyel még jövő tavasszal, 2021 tavaszán is élhet.

Franciaországban és Olaszországban is rendkívüli állapot lesz még a jövő év elején, Spanyolországban pedig május 9-éig tart várhatóan a kivételes jogrend.

A régióban, a mi régiónkban maradva azt látjuk, hogy a cseh képviselőház a minap meghosszabbította a szükségállapotot, ami lehetővé teszi a többi között a gyors védőfelszerelés-beszerzést, és könnyebben engedélyezhetik az orvostanhallgatók bevonását a kórházi ellátásba.

Veszélyhelyzet van Szlovákiában és Szlovéniában is, a bolgár kormány pedig május óta tartja fenn a kivételes állapotot.

A járvány, mint azt önök is látják, és mindannyian tapasztaljuk, Magyarországon is egy erősen felszálló ágban van, az emberek már nemcsak a hírekben, hanem a közvetlen környezetükben is tapasztalják mind a fertőzés súlyosságát, mind a számosságát. Ezért szükség van a vírus terjedését korlátozó gyors és hatékony intézkedésekre. Éppen ezért üdvözöljük, hogy a kormány újra a parlament támogatását kérte, rendkívüli jogrendet hirdetett, illetve annak meghosszabbítását kérte a magyar Országgyűléstől.

Azt látjuk, hogy legutóbb két hétig tartott a parlamentnek, itt nekünk, hogy meghozzuk a védekezést segítő karanténra és maszkhasználatra vonatkozó szabályokat, és általában is két-három hetet minimum igénybe vesz a parlamenti döntéshozatal. Mindannyian könnyen beláthatjuk, hogy ez veszélyhelyzetben nem fér bele; akár órákon belül készen kell állni a kormánynak döntések meghozatalára, hatályba léptetésére az egészségügyi vagy a gazdasági intézkedések meghozatala miatt. Csökkenteni kell a koronavírusos megbetegedések számát, és ez is gyors és hatékony intézkedéseket kíván, éppen ezért, szintén emiatt is helyeseljük a rendkívüli jogrend, illetve a kormány gyors intézkedési lehetőségeinek a megteremtését.

Tavasszal, ha visszaemlékeznek, azért sikerült jól kezelni vagy sikeresen kezelni az első hullámot, mert az ország összefogott. Nyilván kellettek a kiváló szakemberek, nyilván szükség volt a fegyelmezett állampolgárokra. Most az ország annyival jobb helyzetben van, hogy mind az infrastruktúra, mind pedig a tapasztalat szempontjából felkészültebbek vagyunk, és ha mindenki betartja a szabályokat, akkor együtt újra sikerülhet megfékezni a világjárvány magyarországi terjedését.

Meg kell tudnunk védenünk a magyar emberek életét és egészségét, és meg kell tudnunk védeni a kórházak működőképességét is. Ez kéz a kézben jár, ha csökkennek a kontaktszámok, ha csökken a vírus terjedése, akkor az egészségügyi ellátórendszerünket sem helyezzük irtózatos nyomás alá. Így is óriási feladat előtt állnak azok, akik ma az egészségügyi rendszerben dolgoznak, éppen ezért szükség van arra, hogy az ország politikai pártjai, az ország vezetése, a kormány, az ellenzéki pártok mind egységesen álljanak mögöttük.

Tavasszal ugyan sok vitánk volt, és sajnos számos olyan eset történt, amely azt bizonyította, hogy nem számíthattunk lélektanilag fontos pillanatokban a baloldali pártok támogatására, ma azonban ennek az eljárásrendnek a megszavazásával ezt önök felülírták, amit ezúton köszönök, de egyidejűleg azt szeretném kérni, hogy a védekezésnek nemcsak egy parlamenti szavazás a módja, hanem különböző álhírek terjesztésének az elkerülése is.

Éppen ezért, bár ma már itt elmondtam, de szükséges egy mondatban kitérnem Korózs Lajosra; kérem önöket, hogy hívják vissza, távolítsák el az Országgyűlés egészségügyi bizottságának az éléről. Higgyék el, ez most nem fér bele! Még akkor is így van ez, ha békeidőben sem férne bele egy ilyen felelősségteljes pozícióban, de most a kérésünk annyival hangsúlyosabb, hogy jelen pillanatban az álhírek terjesztése, az emberek riogatása, hamis statisztikák közzététele jóval nagyobb kárt tud okozni, mint egy járványon kívüli helyzetben.

Néhány gondolatot még engedjenek meg a tavaszi járványhelyzethez képesti változásokról. Ahogy miniszter asszony is kitért a felszólalásában, akkor nem lehetett tudni, hogy meddig tart a járvány, illetve mikor tudunk ellene hatékonyan, sikeresen védekezni. Nem szívesen ugyan, de meghallgattuk önöknek akkor a diktatúra és egyéb blődségekről szóló vádjait, majd amikor ezt a törvényt az Országgyűlés visszavonta, és az addig meghozott döntéseket legitimálta, önök nem kértek elnézést.

Ezt pusztán azért emlegetem fel, mert most ahhoz kérjük az önök támogatását a sikeres védekezés érdekében, hogy ezt a 90 napos határidőt tekintsék akként, ami egyfelől nyilván önöknek is elfogadhatóbb, ha jól nézem a nyilatkozataikat, másfelől reményt is ad az állampolgároknak, magyar honfitársainknak arra, hogy 90 nap után ez a helyzet érdemben megváltozhat.

Ahogy miniszter asszony is elmondta, jó esély van arra, hogy a védőoltás ezen az időn belül megérkezik. Amennyiben ez meglesz, értelemszerűen a leghatékonyabb védekezést, a védőoltást is választhatják majd a magyar állampolgárok, de ez a 90 nap, amit a kormány kér a javaslatában, ez ennek a feltétele.

Most tehát mindennél nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk az összefogásra, a pontos információkra, a tájékoztatás minőségére, éppen ezért arra kérem önöket, hogy ne csak a szavazatukkal támogassák ezt a javaslatot, hanem a magatartásukkal, a politikai nyilatkozataikkal is támogassák ezt a javaslatot. Minden olyan dezinformáció emberi életekbe kerülhet, amely nem megalapozott, amely alaptalanul riogatja az állampolgárokat, és amely téves információkat közöl a járvány bármely részére vonatkozóan.

A benyújtott törvényjavaslat szükséges, de konszolidált, mértéke nem haladja meg azt, ami elvárható, a kormánynak viszont lehetőséget ad a folyamatos, gyors és hatékony beavatkozásra. Éppen ezért kérem valamennyi parlamenti képviselőtársamat, támogassák a szavazatukkal, és kérem önöket, hogy a járvány elleni védekezésben tegyék félre a politikai vitáikat. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket.

(…)

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak!

Arató úr, jobb lenne, ha nem a folyosóról kukucskálna, ha már ennyit hazudozott, hanem bejönne, mert mégiscsak úgy illene, hogy amikor azt mondja, hogy Korózs Lajos távozásával működésképtelen lenne a Népjóléti bizottság, akkor vagy nem ért a parlament működéséhez, tehát ő is alkalmatlanná vált, vagy nyilvánvalóan hazudik. Mert a Népjóléti bizottság 15 tagú, aminek van 4 alelnöke, és mi azt kérjük önöktől, hogy jelöljenek egy új elnököt, akit még akár jövő hétfőn mi megválasztunk.

Ugyanis Korózs úr, ön azt mondja, hogy minden felelősség a kormányé. De minden felelőtlenség meg az öné, mint az egészségüggyel foglalkozó bizottság elnökéé. És ne beszéljen mellé! Nincs három napja, hogy ön halálozási statisztikákat hamisított meg. Nincs három napja! Ön szerint belefér a magyar Országgyűlés egészségügyi bizottságának elnökeként ez a fajta viselkedés? És ön idejön, és nem tesz semmit, beül az ülésterembe, és grimaszol meg mutogat nekem, majd a felszólalásában annyit nem mond, hogy elnézést kérek?!

Korózs Úr!

Emberéletekkel játszunk egy járványhelyzet idején. Azt kérem, hogy nagyobb felelőssége legyen, és legalább ne legyen cinikus, és ne hazudozzanak összevissza a működésképtelenségről.

A Népjóléti bizottság ön nélkül sokkal működőképesebb lenne, mint önnel együtt.

← Vissza